CAMINO / PLANLÆGNING

DEN FØRSTE PLANLÆGNING – REJSEN DERNED

I har været utrolig mange, der har haft spørgsmål omkring, hvordan man forbereder sig til at skulle gå caminoen. Her har det særligt været praktiske spørgsmål omkring, hvordan man overhovedet kommer i gang, hvordan man kommer derned, hvor mange penge man bør afsætte, og hvad man skal har brug for at pakke til så lang en tur.

Spørgsmålene er mange, og da det alle er store emner, har jeg valgt at dele det op i nogle mindre indlæg – både så jeg ikke får skrivekrampe, men også så I ikke farer vild i alle informationerne. Derfor vil dagens indlæg fokusere på, hvordan man rent praktisk kommer ned på caminoen, samt hvilke informationer der er vigtige at have omkring transport og overnatning i de første dage.

Skriv endelig en kommentar til mig, hvis I har nogle spørgsmål til indlægget 🙂

HVOR SKAL DIN CAMINO SKAL STARTE?

Jeg valgte at starte min camino i St. Jean Pied de Port i Frankring for at gå den franske camino. Årsagen hertil er, at jeg altid har haft en forkærlighed for den franske rute. Ideen om at starte i Frankrig og gå over pyrenæerne har altid fascineret mig. Og samtidigt er den franske camino også godt besøgt hvert år. For nogle vil det være et mareridt at gå sammen med mange øvrige pilgrimme, men for mig var det en tryghed at vide, at jeg ikke ville være den eneste på ruten, men at jeg faktisk ville møde andre mennesker på min tur, som jeg ville kunne snakke med og samtidigt få hjælp af, hvis det blev nødvendigt. Desuden omtales den franske rute ofte som den camino, hvor man kan tage afsted på vandretur i flere uger og samtidigt smide sin hjerne væk. Med det menes der, at ruten er fyldt med så tilpas mange herbergs, spisesteder og handlemuligheder, at man ikke skal bruge så meget tid på at bekymre sig om, hvorvidt man nu først kan få en seng og noget at spise om 30 kilometer. For det vil meget simpelt aldrig komme til at ske, da byerne ofte ligger med kort afstand mellem hinanden.

Selvom jeg valgte at starte min camino i St. Jean Pied de Port i Frankring, så er det ikke nødvendigvis startpunktet for alle, da der findes mange øvrige caminoer. Derfor går det første spørgsmål også på, hvilken camino du overhovedet vil gå, når du skal afsted. Vil du eksempelvis hellere gå en kortere tur som den portugisiske camino, der starter i Portugal, og som kan gåes på omkring to uger? Eller vil du i stedet gå den nordlige camino, der er mindre benyttet end den franske, men som til gengæld er mere kuperet? Overvejelserne er mange, men det kræver helt klart en del research om de forskellige ruter, for det er kun op til dig selv at vælge, hvilken rute du har lyst til at gå. Du kan læse meget mere om de forskellige ruter på Foreningen af Danske Santiagopilgrimme her.

Desuden skal det jo også nævnes, at man ikke behøver at gå en hel camino fra ende til anden, men at man sagtens kan gå en bid af caminoen. For eksempel besøgte min mor mig i en uge, hvor vi fra León nåede at gå 114 kilometer, inden hun igen tog hjem mod Danmark. Samtidigt mødte jeg også utrolig mange mennesker, som ikke havde tid til at afsætte adskillige uger, men som i stedet gik i en mindre periode for at tage turen op igen næste år, hvor de slap sidst. Det kan derfor være meget forskelligt, hvor folk starter den franske camino – nogle i St. Jean Pied de Port, andre i Burgos og Leon. Fælles for dem alle var dog, at de gik i den tid, de nu havde til rådighed, hvad enten det var en enkelt uge eller en halv måned. Og det bringer os videre til det næste spørgsmål omkring, hvor lang tid, man bør sætte af til turen.

Billedresultat for camino ruter

HVOR MEGET TID BØR MAN AFSÆTTE? 

Spørgsmålet om tid er meget individuelt, som jeg ikke kan give et endegyldigt svar på. Derfor vil jeg forsøge at svare så godt, jeg kan, ud fra mine egne overvejelser og oplevelser, som I således kan hente inspiration fra.

I maj 2018 stod jeg i en situation, hvor jeg faktisk ikke havde behov for at tænke særlig meget over tid som en faktor. Jeg var nemlig netop stoppet på mit arbejde, og havde ikke et nyt job i sigte, hvorfor jeg heller ikke havde en konkret tidsramme at forholde mig til. Alligevel havde jeg lavet lidt research omkring, hvor lang tid det nogenlunde ville komme til at tage, da jeg eksempelvis gerne ville være hjemme til min søsters dimension.

Som et almindeligt sundt menneske vil man kunne gå mellem 20 til 30 kilometer om dagen alt efter, hvor meget man selvfølgelig har trænet op inden (mere om det senere!). Uden de store forventninger til min krop valgte jeg at sætte mit eget mål til godt 20 kilometer om dagen, hvilket ville gøre min camino 40 dage lang taget rutens 800 kilometer i betragning. Samtidigt ville jeg gerne have plads til at kunne tage nogle hviledage samt et par afsluttende dage i Santiago, hvorfor 45 dage var mit udgangspunkt for turen, da jeg tog hjemmefra. Det viste sig at være meget tæt på, hvad der kom til at ske i virkeligheden, da jeg tog afsted den 6. maj og kom hjem godt halvanden måned efter den 18. juni.

Man kan derfor sagtens lave en nogenlunde udregning hjemmefra. Dog skal man være opmærksom på, at skader sagtens kan komme i vejen. Eksempelvis havde jeg en del problemer med mit knæ, hvor jeg over en periode blev nødt til at tage hviledage samt gå langt færre kilometer om dagen. Af den grund var jeg også glad for, at jeg ikke havde bestilt nogen returbillet hjemmefra, da det ikke er til at vide, hvad der sker på ruten. Dog har jeg også mødt utroligt mange mennesker, som eksempelvis havde en returbillet 37 dage efter deres ankomst, og om klarede sig fint i mål med god planlægning.

Hvorvidt man bestiller en returbillet allerede hjemmefra er op til en selv, og hvordan man har det med at rejse. Selv ville jeg gerne være fri for at skulle tænke på tiden, og valgte derfor først at bestille en returbillet et par dage inden, jeg ramte Santiago. På den måde skulle jeg heller ikke tænke på, hvorvidt jeg nu ville nå til Santiago på en bestemt dag, hvilket for mig var det helt rigtige valg. Jeg ville gerne give mig selv den tid, der nu skulle til. Vi mennesker er ofte så bundet af tid – vi skal nå bestemte deadlines, mødes på bestemte tidspunkter osv. Og jeg synes caminoen handler om alt andet end det. Den handler om at frigøre sig fra tiden, og blot være i nuet. Så hvis man har mulighed for det, så lad være med at bestille en returbillet og vær fri for et stykke tid. Det gav mig blandt andet også mulighed for at gense Lindsay i Portugal, som jeg mødte på caminoen. Noget der med garanti ikke var sket, hvis jeg i forvejen havde en billet til Danmark.

Men igen, der er ingen rigtig måde at gøre det her på. Ønsker du at finde ud af længden på din camino, så leg med x antal kilometer om dagen samt indregn nogle hviledage hist og her, for på den måde at finde ud af, hvor lang tid du har brug for på caminoen.

REJSEN TIL ST. JEAN PIED DE PORT

FLY – AALBORG  TIL BIARRITZ
Starter man som jeg i St. Jean Pied de Port i Frankring, vil jeg klart anbefale at tage flyet til Biarritz Lufthavn. Det kan selvfølgelig gøres på mange forskellige måder, alt efter, hvor man rejser fra. I mit tilfælde havde jeg fundet billetter fra Aalborg Lufthavn, da jeg bor i Aalborg Centrum. Desværre kunne jeg ikke flyve direkte og skulle over Standsted Lufthavn, hvor jeg havde lidt ventetid, som I kan se på min rejseplan med her:

Aalborg til Stansted 10.55 – 11.30
Stansted til Biarritz 13.55 – 16.55

Jeg vil klart anbefale at bruge Momondo til at finde de bedste billetter til Biarritz. Jeg var tålmodig, og måske også en anelse heldig at få flybilletten til kun lidt over 500 kroner med RyanAir. Leder man efter en billig billet kan det være en god idé at undersøge flyafgange på forskellige dage, da priserne afhænger meget af, hvilken dag på ugen, man vil afsted. Som nævnt rejste jeg den 6. maj, som var en søndag, der viste sig at være utrolig billig. Samtidigt skal man selvfølgelig også have in mente, at ferieperioder kan have en indflydelse på, hvor dyr eller billig flybilletterne er.

SHUTTLE VAN – BIARRITZ TIL SJPDP
Når man ankommer til Biarritz Lufthavn skal man have fundet en måde, hvorpå man kommer til St. Jean Pied de Port, der for mange er startbyen på den franske camino. Turen fra lufthavnen er på lidt over 50 kilometer, der både kan køres i tog, bus, taxi eller shuttle van. Da jeg gerne ville hurtigt, men billigt frem valgte jeg at bestille en shuttle van, der samler pilgrimme, og således gør prisen billigere. Man skal bestille liftet hjemmefra, hvilket jeg gjorde gennem firmaet Express Bourricot.  Køreturen tog en lille time og fungerede super fint – jeg blev hentet til tiden (en halv time efter min ankomst i lufthavnen), og jeg kørte sammen med tre øvrige kvinder, der også skulle på caminoen. Prisen afhænger derfor også af, hvor mange der kører med. Da vi var fire om at dele kørslen, blev prisen 21 euro per mand for turen, hvilket er en meget fornuftig pris i forhold til en almindelig taxi. Selvfølgelig kan man også være ude for, at der ikke er andre pilgrimme, der lander samtidigt med en selv, men jeg synes i hvert fald, det er en god mulighed.

Du kan læse mere om kørsel til og fra caminoen under menupunktet Passenger Transport.

FØRSTE OVERNATNING – ST. JEAN PIED DE PORT

Når man er ankommet til St. Jean Pied de Port er det ofte en god idé at have et sted at overnatte, da det er de færreste, der tager vandrestøvlerne direkte på! I mit tilfælde ankom jeg til byen ved sen eftermiddagstid efter at have rejst hele dagen, hvorfor et bad, noget mad og en seng var tiltrængt. På den måde kunne jeg også få slappet lidt af om aftenen og indstille mig på tanken om næste dags vandretur på caminoen.

På caminoen behøver man normalt ikke at forudreservere en soveplads, da herbergsene ofte har plads til de mange pilgrimme. Som jeg har været inde på i dette indlæg om min første uge på caminoen, kan det dog være en rigtig god idé at bestille sin første overnatning hjemmefra, så man er sikker på at have en seng, da rigtig mange pilgrimme starter deres camino i St. Jean Pied de Port.

Selv havde jeg reserveret en overnatning på Beilari – et utroligt hyggeligt herberg, hvor jeg tilfældigvis delte et værelse med to andre piger på min egen alder. Noget der skulle vise sig at være luksus, da jeg næste dag sov i en kæmpe sovesal med over 50 mennesker. På Beilaris hjemmeside kan du lave en booking forespørgsel – link til siden her – hvor de efterfølgende vil give dig besked på, om det er muligt eller ej. Overnatningen koster 33 euro og inkluderer samtidigt aftensmad og morgenmad. Det er en del dyrere, end hvad man efterfølgende vil møde på caminoen, men ud fra min research er det en meget almindelig pris for overnatning og spisning i SJPDP. Desuden lå Beilari meget belejligt lige ved ruten – det vil sige, at jeg kunne gå direkte ud ad døren om morgenen, og således starte min camino med det samme!

Der er selvfølgelig mange forskellige overnatningsmuligheder udover denne, jeg lige har valgt at fremhæve. Med en enkelt google søgning får du mange gode bud, hvad enten du er til hotel eller herberg.

PILGRIMSKONTORET, PILGRIMSPAS OG FØRSTE STEMPEL

I St. Jean Pied de Port skal man også et smut forbi pilgrimskontoret for at få et stempel i sit pilgrimspas. Pilgrimspasset er din adgangsbillet for at kunne overnatte på de forskellige herbergs langs ruten – det er en måde, hvorpå herbergsene kan se, at du er en pilgrim, og ikke bare en almindelig turist, der leder efter et sted at sove.

Pilgrimspasset kan enten købes hjemmefra eller på pilgrimskontoret i St. Jean Pied de Port. Da jeg elsker at planlægge, og virkelig ikke kunne vente med at komme i gang med det her caminosjov, bestilte jeg mit pilgrimspas hjemmefra. Det gøres nemt på Foreningen af Danske Santiagopilgrimme lige her. Pilgrimspasset koster her 50 kroner, men venter man til pilgrimskontoret i Frankrig, koster det 2 til 3 euro.

Pilgrimspasset skal fyldes med stempler hver dag. Man skal minimum have et stempel om dagen (dog to de sidste hundrede kilometer fra Sarría til Santiago), som man får på det sted, man overnatter. Derudover kan man også få stempler mange andre steder såsom spisesteder og kirker. Her valgte jeg ofte at få et stempel, hvis jeg syntes særligt godt om et spisested, eller hvis jeg kom forbi et fint sted, jeg gerne ville huske. Af den grund fik jeg også ofte to stempler om dagen, hvorfor jeg lidt over halvvejs på min camino var nødt til at købe endnu et pilgrimspas, da det første blev helt fyldt. Pilgrimspassene kan undervejs på turen købes i de fleste byer på blandt andet herbergs, ved købmænd og på turistkontorer. Men køb gerne et i lidt godt tid før, det bliver helt fyldt, da det ikke er en selvfølge, at stederne har dem liggende.

I St. Jean Pied de Port valgte jeg både at få et stempel fra pilgrimskontoret og mit overnatningssted Beilari. Selvom jeg kunne have nøjes med mit stempel fra herberg, vil jeg klart anbefale også at smutte forbi pilgrimskontoret. Udover stemplet får man nemlig gode informationer om vejrforhold i pyrenæerne samt papirer over ruten og herbergs, hvilket kan være meget behjælpeligt på turen.

Hvis du er i tvivl om, hvordan dit pilgrimspas skal udfyldes, kan du finde en guide lige her.

Pilgrimspas med Danske Santiagopilgrimmes stempel. Foto: Piló Drescher
Billedet er lånt af Foreningen for Danske Santiagopilgrimme

Det var alt for nu! Jeg håber, I er blevet klogere på den første planlægning, og hvordan man klare de første rejsedage 🙂

2 Comments

  • Camilla
    18. juli 2018 at 10:55

    Åh jeg elsker den her serie! Tusind tak fordi du deler ? kan man godt klare sig igennem, hvis man hverken kan fransk eller spansk, men kun dansk og engelsk?

    Reply
    • simonejespersen
      18. juli 2018 at 12:25

      Hvor er det dejligt at høre ? og ja, det kan man sagtens! Jeg har haft spansk i gymnasiet, som dog var noget rustent, og jeg klarede mig helt fint! Man kan godt være ude for, at de nogle steder kun kan spansk, men med fagter eller google translate kan man komme langt ??

      Reply

Leave a Reply