LIVSSTIL

10 GODE RÅD TIL NYE OG KOMMENDE VEGANERE

Hvordan tager man de første skridt mod en vegansk livsstil? Det kan sikkert føles uoverskueligt, og måske endda også unødvendigt, men der kan være flere gode grunde til at gå i retning af en plantebaseret kost.

Selv blev jeg på ingen måde veganer over en dag, men byttede i stedet lige så stille mine sædvanlige madvarer ud med veganske alternativer – simpelthen fordi jeg syntes, at det var spændende, samt at jeg følte en positiv reaktion fra min krop. Alligevel kan der være lang vej til en vegansk livsstil.

Har du lyst til at gå i en vegansk retning, men ved du ikke helt, hvordan du skal gribe det an? Så giver jeg her, med udgangspunkt i min egen erfaring, 10 gode råd til, hvordan du kan komme i retning af en grønnere livsstil.

1. START I DET SMÅ 

Måske er du ikke kommet dertil, hvor alle produkter i dit hjem er veganske. Og det er helt okay. For det kan være noget af en omvæltning ikke at skulle købe de produkter, som man har købt de sidste mange mange år – at man ikke længere skal gribe ud efter den vanlige Kærgården, men i stedet kan vælge at købe den plantebaserede Smørbar.

At ændre vaner kræver tid. Derfor kan det som nævnt være en god idé at skifte et enkelt produkt eller to ud om ugen eller måneden. Måske starter man med smørret. Næste step bliver måske at bytte mælken ud til fordel for en plantemælk. Heldigvis bestemmer man selv tempoet, og hvem ved, lige pludselig er alle produkter i dit køleskab måske veganske?

2. FÅ STYR PÅ DE VEGANSKE ALTERNATIVER

Hvad er det så lige, man kan erstatte sine sædvanlige madvarer med, så man kan leve mere plantebaseret?

Heldigvis er der de seneste par år kommet rigtig mange veganske alternativer, der virkelig gør hverdagen for veganere noget kun lettere, og som samtidigt gør det mere overskueligt at skulle handle ind.

For mig er det vigtigt, at jeg altid har visse produkter i mit køleskab og i mine køkkenskabe. Jeg ved, at jeg får spist produkterne, og samtidigt er det rart at have et lille lager, da de fleste produkter har en forholdsvis lang holdbarhed.

På følgende liste kan du se, hvordan man nemt kan udskifte de mest almindelige animalske produkter med vegansk alternativer:

Mælk Plantemælk: Jeg bruger den til alt. I kaffen, på mine havregryn, i smoothie, i bagværk. Nogle gange er jeg mest til havremælk, andre gange sojamælk eller mandelmælk. Der findes så mange lækre plantemælke!

Yoghurt & surmælksprodukter Alpro: Stort set altid en del af min faste morgenmad. Jeg har næsten altid både den neutrale udgave samt den med blåbærsmag, da jeg elsker at blande dem. Samtidigt er den neutrale alpro også velegnet til at lave dressinger til aftensmad eller dip til chips.

Smør Smørbar fra Naturli’: Jeg har så svært ved at smage forskel, og så er den ofte billigere end almindeligt smør, WIN!

Madlavningsfløde Soya Cuisine til madlavning fra Naturli’: Den kan bruges på nøjagtig samme måde som en madlavningsfløde, og resultatet er helt det samme! Brug den eksempelvis i en cremet pastaret.

Flødeskum Alpro Soya Piskbar: Troede du, at det var slut med lækkert flødeskum i den varme kakao? Ikke med Alpros flødeskum! Smagen er ikke helt den samme, som en almindelig fløde, men til gengæld er den noget mere let og har et strejf af kokos. Personligt er jeg helt vildt med den! Brug den også til kager, eller hvad du nu ellers kan komme på.

Ost Violife Ost: Det er langt fra alle butikker, der har vegansk ost. Men det er intet mindre en genialt. Selv bruger jeg ofte ost fra Violife, der både laver skærefaste oste, men også revet ost til pizza og lasagne.

Parmesanost Gærflager: Det lyder måske underligt, men gærflager er en virkelig god erstatning for parmesanost på grund af flagernes “ostet” smag. Bruges i alt lige fra hjemmelavet grøntsagsoste og pesto til drys på spagetti eller risotto.

Kød Kikærter, Linser, Bønner, Plantefars, Tofu, Falafler m.m: Erstatningerne for kød er mange! Først og fremmest er der selvfølgelig de mange rene proteinholdige madvarer som kikærter, linser og bønner, der nemt kan blandes i salater, men også ofte kan erstatte kød i kendte retter som chili con sin carne, spagetti kødsovs og lasagne. Derudover er der også kommet utroligt mange veganske produkter på hylderne såsom plantefars, tofu og falafler, der er let at gå til og som nemt laves til lækker frokost eller aftensmad.

3. FÅ STYR PÅ HVORDAN DU NEMT HANDLER IND

Selvom du har fundet ud af, hvilke veganske alternativer, du kan gøre brug af i din madlavning, så kan det nogle gange være en jungle at finde ud af, hvor man overhovedet kan få fat produkterne. Jeg vil lyve, hvis jeg sagde, at jeg kan handle alt ind i én butik. Men når først man har fundet ud af, hvor man kan få sine varer, så synes jeg personligt ikke, at det er et problem. Eksempelvis ved jeg altid, at jeg kan få de fleste ting i min lokale Rema 1000, der ligger under 500 meter væk, såsom alpro, plantemælk, smørbar, cuisine, plantefars og sågar vegansk is. Derudover går jeg altid i Kvickly efter ost, i Aldi efter veganske bøffer, pølser og pålæg, handler gærflager ind over nettet på Greenos.dk, og køber falafler hos min lokale grøntsagsmand. Det er slet ikke så besværligt.

4. ROM BLEV IKKE BYGGET PÅ EN DAG

Man bliver ikke veganer over en dag, eller det er i hvert fald de færreste, der gør. Og det er vigtigt at huske på. Der skal være plads til at “lave fejl”, uden hele projektet behøver at gå i vasken. Personligt havde jeg en overgangsperiode, hvor jeg i starten ikke spiste vegansk hver dag, men kun et par gange om ugen. Løbende kan man så lige så stille begynde at spise vegansk flere dage om ugen. På den måde finder man også ud af, hvor det er nemmest at handle ind, hvilke madvarer der er gode at have i sit køkken osv. Det tager tid at ændre vaner, også når det gælder en vegansk livsstil!

5. FÅ STYR PÅ VITAMINERNE

Måske er vitaminer ikke noget, du har tænkt så meget på før? Det havde jeg i hvert fald ikke. Som barn spiste jeg en multivitaminpille, men med alderen kom jeg lidt fra det, og blev ellers overbevist om, at spiste jeg varieret, var jeg sikkert også dækket ind med alle næringsstofferne.

Efter mit skifte som veganer har jeg altid følt mig utrolig godt tilpas. Jeg føler mig sund, stærk og i balance, samtidigt med at jeg sjældent er træt midt på dagen – noget jeg ellers har døjet med tidligere, hvor jeg i øvergange har været i mangel på jern og d-vitamin. Trods min gode tilstand valgte jeg af ren nysgerrighed at få taget en blodprøve ved lægen, hvor de tjekkede, om alle mine tal og værdier var, som de skulle være.

Via blodprøven fandt jeg ud af, at jeg var i et stærkt underskud af B12 – noget der kan være utroligt sundhedsskadeligt, hvis man er i mangel over en længere periode. Mangel på B12 er typisk for veganere, fordi vi ikke får animalske produkter, hvorfor jeg nu dagligt får et tilskud i pilleformat, som jeg spiser sammen med min almindelige multivitaminpille (som jeg har genoptaget fra barndommen, efter at være blevet mere opmærksom på min krop og dens behov).

Heldigvis så alle mine øvrige tal pæne ud, hvilket er rart og betryggende at vide. På den måde ved jeg, at jeg eksempelvis får al den kalk, jeg skal have, også selvom jeg ikke drikker komælk – mon jeg er den eneste, der er vokset op med skrækeksemplet om, at hvis ikke jeg drak mælk, og dermed ikke fik min kalk (ah), så ville jeg komme til at ligne Dronning Ingrid som gammel :-))

Kalk kan nemlig fåes gennem mange mørkegrønne grøntsager såsom grønkål og broccoli. Og vi kan faktisk få stort set alle næringsstoffer gennem en plantebaseret kost. Det vigtigste er blot, at du har styr på, hvilke grøntsager du skal spise, for at få nok næringsstoffer til din krop.

Er du i tvivl om, hvorvidt du får de rigtige vitaminer og næringsstoffer, så smut en tur forbi lægen og få tjek på tallene!

6. GØR DET NEMT FOR DIG SELV

I en travl hverdag kan det være svært at have både tid og overskud til at finde på gode og varierende retter. Og jeg tror det gælder alle, om man er veganer eller ej. Derfor kan jeg virkelig anbefale at gøre det nemt for sig selv. Mit bedste bud er her at få lidt hjælp til madlavning via veganske koncepter som Simple Feast eller Den veganske kasse fra Årstiderne. Kasserne gør madlavningen langt nemmere, da man hverken skal handle ind eller finde på maden, men blot lave den. Samtidigt får man også inspiration fra de tilhørende opskrifter, som man kan lave i fremtiden.

7. MEN HVAD SÅ, NÅR JEG SKAL TIL FAMILIEFEST ELLER TIL FØDSELSDAG I VENNEKREDSEN?

For at kunne føre sin veganske livsstil fuldt ud – og samtidigt på en nem og overskuelig måde – er det vigtigt, at gøre dine venner og familie bekendte med situationen. Det kan måske virke skræmmende at skulle gå imod faste traditioner i familien, og oveni købet skulle se din bøfglade onkel i øjnene og sige, at du aldrig nogensinde kommer til at sætte tænderne i en, efter hans mening, delikat og velsmagende bøf – og i øvrigt heller ikke vil have noget med mælken at gøre. Men det er et vigtigt skridt at tage, hvis du vil deltage i en behagelig middag med familie og venner.

Måske vil du i starten få dumme kommentarer om at have stjålet kaninens føde. Men det vigtigste er at gøre folk omkring dig opmærksom på din situation. Og I de fleste tilfælde vil folk være respektfulde, åbne og nysgerrige. Samtidigt plejer jeg også at gå ind for konceptet om, at hvis jeg acceptere, at de spiser kød og mælkeprodukter, så bør de også acceptere, at jeg ikke gør.

Mine forældre er helt med på, at jeg spiser lidt forskelligt fra dem, og de gør det aldrig til et problem. I stedet finder vi altid på retter, som vi alle kan få med lidt variation. Eksempelvis er et sikkert hit altid burger, hvor de får en bøf af oksekød, og jeg får en bøf af plantefars. På den måde er alle tilfredse, og samtidigt føler ingen af os, at vi går på kompromis.

Skal man ud at spise hos gæster, kan det nogle gange være en anden sag. Heldigvis forstår vores tætteste venner vores situation, og er ofte med på at lave noget vegansk til os, hvis vi kommer på besøg (hvilket vi er så taknemmelige og glade for). Desuden tilbyder vi også ofte at medbringe vores eget med.

Et godt lille eksempel er, at vi ofte bliver inviteret til grill-aften ved min farmor og farfar. De er helt forståelige og meget interesserede i vores situation, men de vil meget gerne, at vi selv tager noget med til grillen, da de ikke selv er helt med på, hvor man køber ind til eksempelvis veganske bøffer eller veganske pølser. Egentligt var det mig selv, der i sin tid foreslog at handle ind, og nu er det faktisk bare blevet til en vane. Og faktisk synes jeg også, at det er helt fint selv at tage mad med. På den måde er vi heller ikke til besvær, og det virker helt naturligt, da vi som sådan ikke får special behandling, men kan spise samme tilbehør som de øvrige med salat, kartofler, majs, flutes osv.

8. TAG UD OG SPIS MED HAPPY COW

Skal du ud at spise, men ved du ikke helt, hvor du finder vegansk på menuen i nærheden? Så er det godt, at HAPPY COW er kommet til verden, da hjemmesiden (findes også som app) hurtigt fortæller dig, hvor der er veganske muligheder. Happy Cow kan desuden informere dig om, hvor der findes veganske bagerier, helseforretninger og markeder. Mulighederne er mange, og man kan samtidigt ofte se både åbningstider, adresser og gæsters billeder af maden – virkelig smart! Selv har jeg særligt brugt Happy Cow på ferier eller i områder, hvor jeg ikke er kendt med cafeer eller restauranter. Happy Cow er virkelig genial og brugbar!

9. VÆR NYSGERRIG OG FIND NY VIDEN

Måske har du helt styr på, hvorfor du er veganer. Og det kan da også nogle gange være lidt af en jungle at finde rundt i alverdens udtalelser om, hvorfor veganisme er nyttig. Derfor kan det være en god idé at få en basal viden omkring de positive effekter af, at vi mennesker spiser vegansk – både i forhold til vores eget helbred, men også i forhold til miljøet og vores venner i naturen.

Find eventuelt ny viden gennem dokumentarer som Forks over knivesVegucated og Cowspiration. Jeg siger ikke, at du skal tage alle informationerne lige meget til dig, men de er værd at tage til eftertanke! Samtidigt kan der også findes god og nyttig viden gennem facebookgrupper som VeganerUdfordringen.  

10. FIND UD AF HVOR DIN VEGANSKE MOTIVATION KOMMER FRA

For at holde motivationen oppe omkring en vegansk livsstil, er det vigtigt selv at vide, hvor ens motivation kommer fra – sundhed, miljø, dyrevelfærd, eller måske noget helt fjerde? Lige meget hvad der motiverer dig, er det en god ting at have styr på. Samtidigt er det stort set umuligt at leve vegansk uden at blive stillet spørgsmål omkring, hvorfor man vælger at gøre det. Det kan eksempelvis være en tante, der er nysgerrig over maden på din tallerken til en familiefest, eller en kok der skal servere vegansk til dig på en restaurant. Lige meget hvem der spørger, er det godt at have styr på dine standpunkter. Både så du kan forsvare dig selv, men også så du eventuelt kan påvirke vedkommende i en positiv retning.

No Comments

    Leave a Reply